07 november 2015

Rugpijn: steken en stramme rugspieren

Veel mensen in Nederland hebben last van rugpijn. De pijn in de rug kent verschillende oorzaken. Vaak is er sprake van een verkeerde werkhouding waardoor de rugspieren stram en pijnlijk worden. Ook kan er sprake zijn van een blessure die is ontstaan door een overbelasting van de rugspieren. Mensen die in een kantoor werken hebben een verhoogde risico om rugpijn te krijgen. Er kan ook sprake zijn van een scoliose. Hoe kom je van rugpijn af en hoe kun je rugpijn voorkomen? Wat moet je doen om rugpijn in de toekomst te verminderen? Lees hier over stramme en pijnlijke rugspieren.

Rugpijn en spieren

Pijn in de rug is erg vervelend. Wat moet je doen om rugpijn te voorkomen en wat moet je doen om rugpijn weer te laten verdwijnen? In Nederland is rugpijn wellicht één van de meest voorkomende kwalen. De rug kent veel spieren die onder andere je houding bepalen. Een rechte en goede houding vergt sterke rugspieren. Mensen met slappe rugspieren hebben vaak een verkeerde houding. Deze houding kan er langzaam insluipen waardoor de rugspieren een bepaalde houding aannemen die niet bevorderlijk is de pezen, de botten en bijvoorbeeld je ruggengraat. Pijn kan al snel worden waargenomen.

Houding en pijn

De werkhouding is vaak niet bevorderlijk voor de gezondheid.

De houding is erg belangrijk. Ook op het werk maakt de houding veel uit voor je fysieke gezondheid. Veel mensen in Nederland werken in een kantoor en zitten lang achter een bureau. De houding is vaak niet bevorderlijk voor de gezondheid. Het is erg belangrijk om een gezonde houding aan te nemen. Ga rechtop zitten en zet de benen in de juiste houding. Wie lang een verkeerde houding aanneemt, kan op den duur chronische pijn ontwikkelen. Het is ook belangrijk om recht te lopen. De schouders moeten naar achteren staan (en dus niet naar voren) en je hoofd moet recht staan. Wie vaak in een bochel loopt heeft verhoogde kans op rugpijn.

Steken in de rug en het bed

Het is niet altijd zo dat de werkhouding de rugpijn veroorzaakt. Het kan ook gebeuren dat er bijvoorbeeld iets mankeert aan het bed en je slaaphouding. Een goed matras is essentieel voor een goede rug. Een te zacht matras kan de rug verslapen. Een te hard matras kan echter ook nadelig werken. Het is belangrijk om goed advies in te winnen voordat je een bed en een matras koopt. Een goede lattenbodem is ook belangrijk. De druk die je rug op het matras en de lattenbodem uitoefent moet namelijk goed worden opgevangen. Vaak wordt er traagschuim van goede kwaliteit aangeraden om de rug optimaal te ondersteunen.

  • Een kwalitatief goede matras kan helpen om pijn in de rug te doen voorkomen of te verminderen
  • Koop bij voorkeur een matras met traagschuim
  • Een matras met verschillende zones die druk op kunnen vangen is meestal beter
  • Een duur matras is niet altijd beter dan een goedkoper matras

Schoeisel en rugpijn

Kan rugpijn ook worden veroorzaakt door slecht schoeisel? Uiteraard is dit ook het geval. De rug kan lijden onder slecht schoeisel. Elke keer als je loopt oefen je druk uit op je rug. Deze trilling en druk kan in de rug schieten. Het is daarom erg belangrijk om goed schoeisel aan te schaffen die de druk (klap) kan opvangen. Mensen met een platvoet hebben vaak extra last van de rug en schouders. Een platvoet is een voet die doorgezakt is. Deze voet heeft ondersteuning nodig. Vaak wordt de voet dan ondersteunt met een extra schoenzool die je in de schoen stopt. De medische pedicure kan uitkomst bieden.

Scoliose en rugpijn

Aangeboren vergroeiingen kunnen op latere leeftijd voor veel problemen zorgen. Denk bijvoorbeeld aan een lichte scoliose. Een scoliose is een ruggengraat die niet de juiste vorm heeft. Vaak is er dan sprake van een zenuwbeklemming. Bij bepaalde bewegingen kan er een hevige pijn worden gevoeld. Vaak wordt de pijn gevoeld als een pijnscheut. In Nederland zijn er speciale klinieken waar mensen met een lichte vorm van een scoliose geholpen kunnen worden. Ook de fysiotherapeut kan mensen met een scoliose helpen. In Duitsland bestaan speciale rugklinieken die gespecialiseerd zijn in een scoliose aandoening. Het is zeker de moeite waard om de stap te ondernemen. 

  • Een scoliose is een verkromming van de ruggengraat
  • Een scoliose kan voor veel pijn zorgen

Lage rugpijn

Pijn in de rug zit meestal in het onderste gedeelte van de rug. De pijn in dat deel wordt vaak lage rugpijn genoemd. De pijn in het onderste gedeelte van de rug straalt vaak uit naar de billen of naar één van den bovenbenen. De pijn wordt vaak een zeurende pijn genoemd en kan de hele dag gevoeld worden. Soms is de pijn zeurend, soms is de pijn hevig en sterk. De pijn kan soms ook verdwijnen om op een later tijdstip weer terug te komen. In sommige gevallen gaat de pijn vanzelf weg en zijn de klachten dus tijdelijk. Het kan ook gebeuren dat de pijn voor erg lange tijd aanwezig blijft en niet meer verdwijnt. De pijn is dan chronisch. Het is in de meeste gevallen niet duidelijk hoe de pijn is ontstaan of waar de pijn specifiek vandaan komt. Men denkt dat de pijn ontstaat door overbelasting van de ruggenwervels, door een verkeerde zithouding of door een onjuiste en verkeerde beweging. 

Medicijnen tegen rugpijn

Welke medicijnen kun je gebruiken tegen rugpijn en stramme rugspieren? De meeste mensen gebruiken paracetamol, aspirine of ibuprofen tegen de pijn. Deze pijnstillers zijn verkrijgbaar bij de drogist. Het is belangrijk om de huisarts te raadplegen wanneer de pijn aanwezig blijft en sterker wordt. Ook wanneer de pijn uitstraalt naar andere lichaamsdelen is het verstandig om een arts te bezoeken. Sterke medicatie is op doktersrecept verkrijgbaar en kan vaak afgehaald worden bij de apotheek. Denk bij sterke mediciatie aan diclofenac en naproxen

Lees 1173 keer Laatst aangepast op woensdag, 13 januari 2016 16:31

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

1 Reactie

  • Reactielink Klaas woensdag, 02 december 2015 15:26 Geplaatst door Klaas

    Ik heb vaak last van rugpijn en heb veel baat bij de fysiotherapeut die ik wekelijks bezoek.