08 januari 2016

Word je dik van sushi?

Sushi is niet meer weg te denken. Veel grote restaurants ontspruiten zich overal in Nederland. We gaan massaal aan de sushi, maar is het ook gezond? Hoeveel calorieën zitten er in sushi en word je dik van sushi als je er veel van eet? Welke sushi kun je beter niet eten? Ontdek in dit artikel dat niet alles aan de sushi even gezond is. Wellicht handig om rekening mee te houden als je de volgende keer weer lekker zit te eten bij de Sumo!

Is het eten van sushi gezond?

In Nederland wordt het eten van sushi steeds populairder. Misschien ben je zelf al wel eens naar een sushi restaurant geweest om eens sushi te proberen. Sushi kun je in Nederland in veel gevallen krijgen bij de grote Sushi malls. Je krijgt een kaart en kunt vervolgens allerlei verschillende sushi bestellen. De vraag is natuurlijk of sushi gezond is. Word je moddervet van sushi of blijf je juist slank en gezond?

Verschillende soorten sushi

Het is belangrijk om een aantal zaken eerst te onderscheiden. Er zijn heel veel verschillende soorten sushi. In de meeste gevallen zit er vis verwerkt in de sushi. Vis is doorgaans vrij gezond. Het kent veel goede vetten en eiwitten. Met name zalm en tonijn is veel te vinden in sushi. Het begint dus vrij goed. Naast de verschillende vissoorten vind je ook veel rijst in sushi. Rijst is in principe niet heel ongezond. Het kan, als je er veel van eet, wel een dikmaker zijn. Rijst is een koolhydraat en is dus een suiker.

Sushi: de Japanse dikmaker?

Uiteraard zit er niet alleen maar rijst en vis in een sushi. Dit zou een sushi ook vrij saai maken. Helaas voor de gezondheid wordt er ook vaak mayonaise verwerkt in sushi. Denk bijvoorbeeld aan de California Roll. Deze lekkere maar vrij ongezonde sushi variant bevat ongeveer 350 kcal. Als je er dus drie naar binnen werkt ben je al wat calorieën rijker. Het is ook van belang om naar de hoeveelheid vis te kijken die in sushi zit verwerkt. Vaak valt de hoeveelheid tegen en eet je vooral koolhydraten (rijst). Dit kan, als je er te veel van eet, een potentiële dikmaker zijn.

In de California Roll zit al snel 350 kcal!

All you can vreet: Sumo

Een kleinverpakking sushi is niet slecht. Je eet vis en je krijgt een beetje koolhydraten binnen. Daarnaast krijg je ook eiwitten binnen die in zalm en tonijn zit verwerkt. Helaas krijgen mensen sushi voornamelijk in groot verpakking binnen. Bij een sushi mall (bijvoorbeeld de Sumo) kun je vaak onbeperkt sushi eten. Je eet dan net zoveel sushi tot je niet meer kunt. Heel gezond is dat dus niet.

Bekende soorten sushi

Deze bekende soorten sushi kom je eigenlijk overal wel tegen:

  • Maki
  • Temaki
  • Uramaki (dikmaker!)
  • Nigiri

Tot slot

Sushi is lekker en populair. Toch is het belangrijk om deze lekkernij met mate te eten. Wie veel sushi eet kan al snel erg dik worden. Je wordt met name dik van de grote hoeveelheden koolhydraten. Het is raadzaam om met name de vette California Rolls niet te nemen. Kies liever voor de traditionele sushi varianten zonder mayonaise.

Lees 624 keer Laatst aangepast op zaterdag, 09 januari 2016 12:07

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.